بازاریابی دیجیتال یا Digital Marketing چیست؟
اساسا بازاریابی دیجیتال یا همان دیجیتال مارکتینگ بازاریابی آنلاین نامیده می گویند.
دیجیتال مارکتینگ به هر مورد بازاریابی اشاره دارد که ازطریق دستگاه های الکترونیکی برای انتقال پیام تبلیغاتی استفاده می کنند. مانند: ایمیل،تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک، بازاریابی در شبکه های اجتماعی مثل ویدیوی آنلاین و به اشتراک گذاشتن تصاویر و حتی وبلاگ نویسی که همگی نمونه های خوبی از بازاریابی دیجیتال هستند.
تمامی موارد ذکر شده افراد را به شرکت شما معرفی می کنند و آنها را متقاعد به خرید می کنند.
در مقابل بازاریابی دیجیتال بازاریابی سنتی وجود دارد. در روش بازاریابی سنتی تبلیغات مجله، بیلبوردها و نامه های مستقیم کاربرد دارد.
به طور کلی اگر یک کمپین شامل ارتباطات دیجیتال باشد، یک دیجیتال مارکتینگ محسوب می شود.
استراتژی دیجیتال مارکتینگ به چه صورت است ؟
بازاریابی دیجیتال در نظر می گیرد که چگونه هر ابزار جداگانه می تواند چشم اندازها را تبدیل و اجرا کند.
استراتژی بازاریابی دیجیتال یک برند ممکن است از چندین پلتفرم استفاده کند یا تمام تلاش خود را معطوف به یک پلتفرم کند.
یک نوع بازاریابی دیگر وجود دارد که گاها مخاطبان آن را با بازاریابی دیجیتال اشتباه می گیرند. از آن با “بازاریابی ورودی” یاد می شود.
بازاریابی ورودی
بازاریابی ورودی یک مفهوم کل نگر است به صورتی که ابتدا هدف را در نظر می گیرد. پس از تعیین اهداف به ابزارهای موجود می پردازد که چگونه به مشتریان هدف دسترسی پیدا کند و کدام مرحله از قیف فروش باید اتفاق بیفتد.
مهمترین نکته ای که متخصصان دیجیتال مارکتینگ ایده هوشمند می دانند این است که بین بازاریابی دیجیتال و بازاریابی ورودی یکی را انتخاب نمی کنند.در حقیقت این دو را کنار هم به بهترین شکل به کار می گیرند. به کارگیری هر مورد باعث می شود تا هر کانال بازاریابی دیجیتال به هدف خود برسد و کامل شود.
مدل های مرسوم دیجیتال مارکتینگ
بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو (SEO)
بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو یا سئو از نظر فنی و ساختاری یک ابزار بازاریابی دیجیتال به حساب می آید.
ازسئو به عنوان هنر و دانش جذاب ساختن صفحات وب برای موتورهای جستجو تعریف می کنند.
مهمترین بخش سئو “علم” و “هنر” آن است.سئو یک علم است زیرا برای دستیابی به بالاترین رتبه ممکن نیاز به تحقیق و سنجش عوامل مختلف دارد.
متخصصان ایده هوشمند با بهره گیری و بکارگیری دانش سئو با در نظر گرفتن عناصر مهمی از قبیل :
- کیفیت محتوا
- سطح تعامل کاربر
- تعداد وکیفیت پیوندهای ورودی
خدمات گسترده ای ارائه می دهند شما می توانید با برقراری ارتباط با مشاوران از خدمات ایده هوشمند بهرمند شوید.
در سئو هیچ ماده قابل اندازه گیری یا قانون ثابتی برای رتبه بندی بالا وجود ندارد.
Google نیز دائماً الگوریتم خود را تغییر می دهد و پیشرفت می کند. بنابراین پیش بینی دقیق غیرممکن است کاری که می توانید انجام دهید نظارت دقیق بر عملکرد صفحه خود و انجام تنظیمات متناسب با آن است.
بازاریابی محتوایی
عامل اصلی در بازاریابی محتوا، استراتژی مبتنی بر توزیع محتوای مرتبط و ارزشمند به مخاطبان هدف است.
هدف از بازاریابی محتوا جذب و پیدا کردن سرنخ هایی است که در نهایت به مشتری ختم می شود.
اما این کار متفاوت از تبلیغات سنتی است. به جای اغوا کردن چشم اندازهایی با ارزش بالقوه از یک محصول یا خدمات، ارزش محصول یا خدمات را به صورت مطالب مکتوب به صورت رایگان ارائه می دهد.
طریق رسانه های اجتماعی
بازاریابی در شبکه های اجتماعی به معنای افزایش ترافیک و آگاهی از برند در بحث آنلاین است. محبوب ترین پلتفرم های بازاریابی در شبکه های اجتماعی فیس بوک ، توییتر و اینستاگرام هستند که لینکدین و یوتیوب از آنها عقب نیستند.
بازاریابی در شبکه های اجتماعی معیارهای تعامل داخلی را ارائه می دهد. این کار برای کمک به شما در درک میزان دسترسی شما به مخاطب بسیار مفید است. شما باید تصمیم بگیرید که کدام نوع تعامل برای شما بیشترین معنی را دارد.
خرید مستقیم حتی ممکن است هدف شما از استراتژی بازاریابی در شبکه های اجتماعی نباشد. در واقع همه چیز به اهداف شما بستگی دارد.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بهره مندی از خدمات بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی با تیم ایده هوشمند تماس برقرار کنید.
تبلیغات کلیکی
تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک (PPC) در واقع اصطلاحی گسترده است که شامل هر نوع بازاریابی دیجیتال می شود که در آن شما برای هر کاربری که روی یک تبلیغ کلیک می کند هزینه پرداخت می کنید.
در این نوع بازاریابی نحوه و زمان مشاهده تبلیغات شما کمی پیچیده تر است. به این گونه که هنگامی که یک نقطه در صفحه نتایج موتور جستجو موجود است،موتور محل را با آنچه حراج فوری است پر می کند.
یک الگوریتم براساس تعدادی از فاکتورها از جمله
- کیفیت تبلیغات
- ارتباط کلمه کلیدی
- کیفیت صفحه فرود
- مبلغ پیشنهاد
هر کمپین PPC تشکیل شده از یک یا چند اقدام هدف است که قرار است بینندگان پس از کلیک بر روی آگهی آنها را انجام دهند.
این اقدامات می تواند معامله ای یا غیرمعاملاتی باشد. هر چه را به عنوان هدف خود انتخاب می کنید می توانید آن را ردیابی کنید تا عملکرد کمپین خود را ببینید.
بازاریابی وابسته
بازاریابی وابسته به فرد امکان می دهد تا با ارتقا تجارت شخص دیگری درآمد کسب کند.
بازاریابی وابسته با استفاده از یک مدل تقسیم درآمد کار می کند. اگر وابسته باشید، هر بار کسی کالای مورد تبلیغ خود را خریداری می کند کمیسیون دریافت می کنید.
اگر تاجر هستید به ازای هر فروشی که به طرف وابسته می کند کمیسیون شرکت وابسته را پرداخت می کنید.
اگر خرده فروش هستید و تصمیم دارید مستقیماً با شرکت های وابسته کار کنید کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای جذابیت برنامه خود برای انجام دهید.
شما باید ابزارهایی را برای آن شرکتهای وابسته فراهم کنید که برای موفقیت لازم دارند.
این شامل مشوق هایی برای نتایج عالی و همچنین پشتیبانی بازاریابی و مواد از پیش ساخته شده است.
تبلیغات بومی
از تبلیغات بومی به عنوان بازاریابی پوشیده یاد می کنند به این صورت که تبلیغات بومی در واکنش به بدبینی مصرف کنندگان امروزی نسبت به تبلیغات ایجاد شده است.
یک آگهی بومی با ارائه اطلاعات یا سرگرمی قبل از ورود به موارد تبلیغاتی این تعصب را از بین می برد و جنبه “آگهی” را کم اهمیت جلوه می دهد.
مهم است که همیشه تبلیغات بومی خود را به وضوح برچسب گذاری کنید.
از کلماتی مانند “تبلیغ شده” یا “حمایت شده” استفاده کنید. در صورت پنهان بودن این شاخص ها ممکن است خوانندگان قبل از اینکه متوجه شوند این تبلیغات است زمان قابل توجهی را صرف درگیر کردن با محتوا کنند.
وقتی مصرف کنندگان شما بدانند دقیقاً چه چیزی دریافت می کنند در مورد محتوای شما و نام تجاری شما احساس بهتری خواهند داشت. هدف تبلیغات بومی کمتر از تبلیغات سنتی است اما فریبنده نیستند.
طراحی کمپین های بازاریابی هدفمند
در طراحی کمپین بازاریابی هدفمند باید پیام های بازاریابی را در زمان مناسب برای مخاطبان ارسال کنید. بسیاری از ابزارهای اتوماسیون بازاریابی از تعامل احتمالی (یا فقدان آن) با یک پیام خاص برای تعیین زمان و چگونگی دستیابی به محصولات و خدمات استفاده می کنند. این سطح از سفارشی سازی در زمان واقعی بدان معنی است که شما می توانید بدون هیچ گونه سرمایه گذاری اضافی در زمان خود،یک استراتژی بازاریابی منحصر به فرد برای هر مشتری ایجاد کنید.
بازاریابی ایمیلی
مفهوم بازاریابی از طریق ایمیل ساده است به این گونه که شما یک پیام تبلیغاتی ارسال می کنید و امیدوارید که مشتری شما روی آن کلیک کند.
اول از همه شما باید مطمئن شوید که ایمیل های شما تحت تعقیب هستند و توسط مخاطبان مرتب چک می شوند.
این امر به این معنی است که یک لیست انتخاب وجود دارد که موارد زیر را انجام می دهد:
- محتوا را در متن موضوع فروارد می کند
- به روشنی بیان کنید که مشترک چه نوع ایمیل هایی را دریافت می کند
- یک گزینه لغو اشتراک واضح ارائه می دهد
- ایمیل های معاملاتی و تبلیغاتی را ادغام می کند
شما می خواهید چشم اندازهای تبلیغاتی خود را نه تنها به عنوان یک ابزار تبلیغاتی بلکه به عنوان یک سرویس با ارزش ارزیابی کنید.
بازاریابی از طریق ایمیل یک روش اثبات شده و موثر است که به تنهایی انجام می شود.
حتی اگر تکنیک های دیگری مانند اتوماسیون بازاریابی را دراختیار داشته باشید به شما امکان می دهد ایمیل های خود را تقسیم بندی و برنامه ریزی کنید.انجام این مهم باعث می شود تا بتوانید نیازهای مشتری شما را به طور موثرتری برآورده کنید.
مزایای انجام بازاریابی به روش دیجیتال کدامند؟
بازاریابی دیجیتال عمدتاً به این دلیل برجسته و بین مخاطبان محبوب شده است زیرا که مخاطبان گسترده ای از افراد را به خود جلب می کند. اما مزایای دیگری را نیز به همراه دارد که به آنها اشاره مختصری می کنیم :
یک دامنه وسیع جغرافیایی
وقتی آگهی را بصورت آنلاین ارسال می کنید،افراد می توانند آن را بدون توجه به موقعیت مکانی خود ببینند. (به شرطی که تبلیغ خود را از نظر جغرافیایی محدود نکرده باشید) این باعث می شود بتوانید دسترسی به بازار کسب و کار خود را آسان کنید.
بازده هزینه
بازاریابی دیجیتال نه تنها به مخاطبان گسترده تری نسبت به بازاریابی سنتی دسترسی دارد بلکه هزینه کمتری را نیز به همراه دارد.
هزینه های سربار برای تبلیغات روزنامه لکه های تلویزیونی و سایر فرصت های سنتی بازاریابی می تواند زیاد باشد. همچنین به شما کنترل کمتری می دهند که آیا مخاطبان هدف شما این پیام ها را می بینند یا خیر.
با بازاریابی دیجیتال می توانید با هزینه بسیار اندک یک قطعه محتوایی ایجاد کنید و تا زمانی که فعال باشد بازدیدکنندگان را جذب نماید .
شما می توانید یک کمپین بازاریابی از طریق ایمیل ایجاد کنید که پیام ها را به صورت یک برنامه به لیست های هدفمند مشتری تحویل می دهد و در صورت لزوم بتوانید تغییر برنامه یا محتوای آن را تغییر دهید که این کار بسیار آسان است.
وقتی همه اینها را جمع می کنید مشاهده خواهید کرد که با استفاده از بازاریابی دیجیتال هزینه های جاری به مراتب کمتر در نتیجه انعطاف پذیری و تماس مشتری بیشتر خواهد شد.
نتایج قابل اندازه گیری
برای اینکه بدانید استراتژی بازاریابی شما کار می کند یا خیر باید دریابید که چه تعداد مشتری را به خود جلب می کنید. در نهایت چه میزان درآمد کسب می کنید اما چگونه این کار را با یک استراتژی بازاریابی غیر دیجیتالی انجام می دهید؟
همیشه گزینه سنتی وجود دارد که از هر مشتری بپرسید “چگونه ما را پیدا کردی؟”
متأسفانه باید به شما بگوییم این در همه صنایع جواب نمی دهد.
بسیاری از شرکت ها مجبور نیستند مکالمات شخصی با مشتریان خود داشته باشند و نظرسنجی ها همیشه نتیجه کاملی ندارند.
با بازاریابی دیجیتال ، نظارت بر نتایج بسیار ساده تر از روش های سنتی است.
شخصی سازی آسان تر
بازاریابی دیجیتال به شما این امکان را می دهد داده های مشتری را به شکلی جمع کنید که بازاریابی آفلاین نمی تواند
داده های جمع آوری شده به صورت دیجیتالی بسیار دقیق تر و مشخص تر هستند.
ارتباط بیشتر با مشتریان
بازاریابی دیجیتال به شما امکان می دهد در زمان واقعی با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید از همه مهمتر، به آنها امکان می دهد با شما ارتباط برقرار کنند.
به استراتژی شبکه های اجتماعی خود فکر کنید وقتی مخاطب شما آخرین پست شما را می بیند بسیار عالی است. اما وقتی آن را نظر می دهند یا آن را به اشتراک می گذارد حتی بهتر است.
این به این معنی است که هر زمان کسی به مکالمه بپیوندد،سروصدای بیشتری پیرامون محصول یا خدمات شما ایجاد می شود.
تعامل و ارتباط با مشتریان به نفع شما است. با درگیر شدن در داستان برند شما میزان تعامل آنها افزایش می یابد. این حس مالکیت می تواند احساس قوی وفاداری به برند را ایجاد کند.
تبدیل آسان و راحت
بازاریابی دیجیتال به شما امکان می دهد مشتریان شما بلافاصله پس از مشاهده آگهی یا محتوای شما اقدام به خرید یا ارتباط کنند.
با تبلیغات سنتی بلافاصله نتیجه ای که می توانید امیدوار باشید تماس تلفنی اندکی پس از مشاهده شخصی در تبلیغات شما است.
اما هر کسی چند بار وقت دارد که می تواند با یک شرکت تماس بگیرد در حالی که مشغول ظرفشویی رانندگی در بزرگراه یا به روزرسانی سوابق در محل کار خود است؟
با بازاریابی دیجیتال آنها می توانند روی یک پیوند کلیک کنند یا یک پست وبلاگ را ذخیره کنند و بلافاصله در مسیر قیف فروش حرکت کنند.
آنها ممکن است بلافاصله خریدی انجام ندهند اما با شما در ارتباط خواهند ماند و به شما فرصتی برای تعامل بیشتر با آنها می دهند.
چرا بازاریابی دیجیتال در کسب و کار شما رشد ایجاد می کند؟
بازاریابی دیجیتال باید یکی از محورهای اصلی استراتژی کلی بازاریابی در هر کسب و کار باشد.
هرچه بیشتر از امکانات بازاریابی دیجیتال بهره ببرید،بیشتر قادر خواهید بود به پتانسیل رشد شرکت خود پی ببرید.
در اینجا تیم ایده هوشمند از متداول ترین دارایی ها و استراتژی های بازاریابی دیجیتال که مشاغل برای دسترسی آنلاین به افراد استفاده می کنند را نام برده است:
دارایی های دیجیتال مارکتینگ چیست؟
تقریباً هر چیزی می تواند یک دارایی بازاریابی دیجیتال باشد. گفته شد،بسیاری از مردم نمی دانند که چه تعداد دارایی بازاریابی دیجیتال در اختیار دارند. در اینجا فقط یک نمونه از دارایی ها و ویژگی های این دارایی ذکر شده است
وبسایت شما
- دارایی های مارک دار (آرم ، نماد ، کلمات اختصاری و غیره)
- محتوای ویدیویی (تبلیغات ویدئویی ، دموی محصول و غیره)
- تصاویر (اینفوگرافیک ، عکس محصول ، عکس شرکت و غیره)
- محتوای نوشته شده (پست های وبلاگ ، کتابهای الکترونیکی ، توضیحات محصول ، توصیفات و غیره)
- محصولات یا ابزارهای آنلاین ( ماشین حساب ، محتوای تعاملی و غیره)
شما می توانید جهت بهره بری و اطلاعات کامل از تمامی خدمات دیجیتال مارکتینگ با کارشناسان ایده هوشمند ارتباط برقرار کنید تا از انجام روش های خدماتی و تعرفه ها آگاه شوید.